De Mekong Delta

Vanmorgen om 9u stapten we het vliegtuig op. We hadden 2 windowseats gevraagd. Jonas en ik samen. Sandra met Jana. Na 1 minuut valt Jonas zijn euro. Hij is zijn rugzakje vergeten aan de boarding gate. Daar hadden we nog even zitten wachten. Ik wou terug het vliegtuig af, maar mocht niet om veiligheidsredenen. Even spannend. Zijn Belgisch paspoort zat er in. Uiteindelijk ging er cabine personeel mee en, ja hoor, het zakje stond er nog.

Na een valse start, toch een goede vlucht, veilig aangekomen in Saigon, of moet ik eigenlijk Ho Chi Minh City zeggen? Zo noemt het officieel, maar iedereen zegt nog Saigon.
Opnieuw de luxe van het georganiseerde reizen. De bus pikt ons op voor de deur van de luchthaven. We rijden 2,5u richting Mekong delta om daar de boot op te gaan en te lunchen.
De indruk onderweg blijft steeds heel druk. In Saigon wonen 10.000.000 mensen. Zet de helft er van op een bromfiets en een derde in de auto, dan krijg je drukte. Redelijk wat flatgebouwen, grote winkels, maar ook nog steeds de kleine stalletjes in de straat.
Deze reis is eigenlijk te kort om alles te kunnen zien. In Saigon alleen kan je al een paar dagen vullen met belangrijke plaatsen. Dit geldt voor de hele reis. Voor onze vrije dag, gisteren, twijfelden we ook om de Golden Bridge te bezoeken, maar een rit van 5u heen en terug woog niet op tegen een dagje snorkelen. Nog altijd blij met de gemaakte keuze.
Voor ik verder ga over de Mekong, nog iets over het eten. Alleen als je echt een super slechte eter bent, dan vind je hier weinig gading. Voor alle andere mensen is dit paradijselijk lekker. Het lokale eten is echt zoals bij de Chinees. Veel rijst en noodles. Lekkere sausjes, kip, varkenvlees, soep, seafood, loempia, noem maar op. Daarnaast vind je regelmatig hamburgers, pizza,… Ook de desserts zijn lekker. Onze favoriet zijn gefrituurde pannenkoeken met banaan in. Hemels! En dat was dan het probleem de voorbije nacht. Pizza, een emmer (!) pinacolada en daarna oliebollen met verse ananas in met cappuccino. ALO. Geen oog toegedaan dus. Eigen fout. Toch van genoten, al was het weer overdaad.
De Mekong Delta dus..
Tijd voor een verkenning van de
groene regio, de ‘rijstschuur’ van Vietnam! Het is het
waterrijke gebied in Zuid-Vietnam waar de in negen takken
gesplitste Mekongrivier de zee vindt. De delta is een nat
labyrint van rivieren en kanalen, met honderden grote en
kleine eilanden, een schitterend gebied waar bootjes in alle
maten door het water ploegen.
Dé manier om tijdens deze Vietnam familiereis de
Mekongdelta te verkennen is natuurlijk per boot, en dat doen
we dan ook. We rijden naar het stadje Cai Be, waar we op de boot
stappen voor een vaartocht over de Mekong naar Vinh Long,
een gebied met rijstvelden, kokosnoot- en bananenplantages.
Onderweg valt op hoe belangrijk het water is in het dagelijks
leven van de mensen in de Mekongdelta. Hun huizen zijn vlak
langs of in het water gebouwd. Dorpsbewoners staan te
vissen of gebruiken het water om hun was te doen. Er wordt in de regio bijvoorbeeld rijstpapier,
popcorn of kokossnoep geproduceerd. Die hebben we dan ook bezocht. Leuk om te zien hoe ze dit maken.

We overnachten in de stad Can
Tho in de Mekong delta. Een 4 sterren hotel. Tot nu toe hadden we telkens 3 sterren, maar ik had vaak het gevoel dat het er ruim 4 waren. Naar Belgische normen is 3 hier, bij ons ruim 4. Bel boys, massa’s knikkend personeel, tuinmannen, kortom extravagante luxe. Voor mij hoeft dit niet echt. Niet dat ik het niet aangenaam vind, maar minder is ook best goed.

De liftdeur is onze spiegel in het West Hôtel 😂
Sporten op de 12e verdieping met ‘a view’.

2 thoughts on “De Mekong Delta

1. Heel mooi hotel! Toch leuk als je zo n beetje “op adem” kunt komen. Mekongdelta is echt heel mooi en interessant!! Ondertussen zitten wij hier ook te zweten bij temperaturen van rond de 40°… en eten we zoetzure kip : Geeft ons n beetje n Vietnamgevoel 🙂